fredag 14 juni 2013

Eleverna är de bästa på att utvärdera oss lärare!

Jag stod i onsdags klockan 13.30 med insikten att jag skulle få ha mina underbara sexor i ytterliggare en halvtimme sen var det dags att släppa hem dom för sen var skolavslutningne ett faktum. Den sista halvtimmen var inte planerad men plötsligt slog det mig att vi har utvärderat så mycket, alla eleverna har utvärderat varandra, de har fått syn på sitt lärande de vet vad de kan och inte kan, de vet sina styrkor och svagheter, de vet om de andras styrkor och svagheter, de vet vad som är bra med vår värdegrund också vidare men en sak har de inte utvärderat - sin lärare. Inte uppstyrt och med ris och ros iallafall. Så jag tog tillfället i akt och frågade om de kunde göra mig en tjänst innan de slutade  ge mig minst en sak som de tyckte jag skulle fortsätta med i nästa grupp av elever och en sak de tyckte jag skulle sluta med. De fick oockså motivera kort varför de tänkte så.

Va kloka de är! Jag fick reda på att jag skulle fortsätta med positiv förstärkning, makaronerna (samla tillsammans för ett gemensamt mål), individuella mål (arbeta aktivt med IUPerna), jobba med att alla ska se bra saker och egenskaper hos varandra, adventskalender med komplimanger, bedömningsmatriser, flippade filmer som läxa, kamratbedömning, självbedömning, tydliga omdömen, ge paus om det behövs, arbeta med iPads, arbeta med våra värdegrundsord, jobba med olika värderingsövningar, ta i hand på morgonen och utvärdera om man nått målen eller inte under veckan.

Det jag skulle sluta med var att använda skoldagbok - istället använda bara nätet, påverka andra lärare att använda mina sätt att undervisa på, köpa in nya grundböcker eller använda nätet mer istället, sluta med saker som vi bara gör för att alla lärarna alltid gjort det (traditioner eller dagar som man inte gått ut och frågat eleverna om så de inte fått vara delaktiga i om detta skulle fortsätta eller ej), låta eleverna ha mer idrott.

Resultatet blev att jag, som jag redan innan hade bestämt, lät bli att beställa skoldagboken, sådde ett frö för att vi ska starta upp vårt läsår med arbete utifrån vår värdegrund och att bygga relationer den första veckan - inga ämneslektioner alls. Jag har dessutom försökt på alla möjliga och omöjliga håll att hitta finansiering till ett en till en projekt i en 3-4a på riktigt med iPads - men på den fronen är det stiltje...

Jag kände att jag verkligen att jag lyckats påverka dessa elever positivt. De hade faktiskt sett allt det jag gjort och jag känner en glädje och stolthet i det!

SYNLIGT LÄRANDE ger resultat på riktigt!

Vilket fantastiskt yrke vi har där vi kan påverka våra elever  - men vilket ansvar vi har att vi knuffar dom i rätt riktning!