Därför började jag flippa mitt klassrum!

Om man ska börja flippa sitt klassrum är det första steget att man själv börjar fundera omvänt.

I höstas läste jag om David Barker och Karin Brånebäck och hur de tänkte och funderade. Jag tyckte det var oerhört intressant och jag diskuterade detta med en kär vän och arbetskompis. Vi tyckte båda detta verkade suveränt - men som vanligt i skolans värld fanns inte tiden att utveckla något mer.

Efter jul någon gång hade vi ett arbetsområde i min klass som handlade om att skriva olika typer av texter. Jag hade några lektioner haft genomgångar om de olika texttyperna och eleverna hade provat skriva en del av dessa. Jag gav dom i läxa att skriva olika saker hemma och jag gav dom olika papper de skulle göra olika övningar på. De kom tillbaks och sa att de inte hade förstått, de hade glömt papperna, de orkade inte etc etc. Ni vet säkert alla dessa ursäkter väl...

Jag stod en förmiddag och hade genomgång av argumenterande texter och kom på mig själv med att antingen säga - sitt still, eller , lyssnar du nu , eller var med här nu, vad gör du nu osv osv. Jag ställde mig att studera min grupp och många satt med tankarna på annat håll. Jag frågade dom varför och svaren varierade. Jag förstår inte, jag kan inte koncentrera mig, jag fattar redan detta, jag orkar inte just nu, var några av de svar jag fick.

Då fick jag framför mina ögon den vision jag hade börjat fundera över i höstas - Flippat klassrum. Jag frågade mina elever om de ville testa något nytt. Jag berättade om min idé och de var väldigt villiga att testa.

Att tillgodose alla dessa elevers behov på en och samma typ av läxa är faktiskt ganska fantastiskt tycker jag!

Jag insåg också att för att kunna få våra elever att utveckla de olika fömågorna som vi förväntas göra i den nya läroplanen och samtidigt undervisa om hela det centrala innehållet är en ekvation som inte går ihop sig i timplanen. Jag flippar istället en del av det centrala innehållet och vips så har jag tid att arbeta med förmågorna under lektionstid. Jag kan ge mina elever min lärarkompetens istället för att ge dom en föreläsning som de inte lyssnar på ändå. Nu är de bättre förberedda, nu har de en chans att kunna träna på att resonera, argumentera, analysera och reflektera - och det behöver inte deras föräldrar hjälpa dom med - det kan jag göra som ju är utbildad pedagog!